JOTA rapport SK4EA

Ett 40-tal scouter och ledare samlades i Föreningarnas Hus i Nora tillsammans med fyra radioamatörer från Lindesbergs Radioklubb för att köra årets JOTA/JOTI. JOTA är Jamboree on the Air, det vill säga en internationell scoutträff via amatörradio. JOTI är motsvarande träff via internet, och ett chatforum avsatt för detta där. Det var verkligen en internationell träff, eftersom arrangemanget som helhet hade kontakt med ca 75 länder under helgen. På radiosidan var vi aktiva på kortvåg med två stationer och VHF med en station. Scouterna delades in i grupper och roterade mellan aktiviteterna. Förutom JOTA/JOTI hade vi ordnat med en station för telegrafiträning, en station för lödning och bygge av batteritestare. Vi hade också material till den hinderbana där scouterna skulle ta sig fram med bindel för ögonen, ledda av kompisen via PMR-radio.

Mats SM4EPR

Antennuppsättning SM4MPC + SM4FZW