JOTA i Frövi med signalen 8S4SP

Då var det dags för årets JOTA i samverkan mellan Scoutrörelsen och amatörradion.
JOTAn arrangerades vid Frövi sommarhem beläget vid den vackra sjön Väringen.
Radioverksamheteten sköttes av amatörer från SK4EA, SK4EA var även engagerad i JOTAn som kördes i Nora.
Riggning av antenner utfördes redan under fredagen.
Under lördagen anslöt 16st. Scouter från Eskilstuna och Frövi så med ledare var vi ca 25 personer på plats.
Under lördagen utövades olika Scout aktiviteter utomhus samt radiorelaterade övningar i stugan.
Olika stationer som gjorde det möjligt för “prova på” aktiviteter ställdes upp. Det som bjöds var radiotrafik på kortvåg och VHF där scouterna fick möjlighet att prata med andra scouter i kårer runt om i Norden, det visades även digital trafik med PSK31.
Ett bord där man kunde prova på telegrafi var också uppskattat.
Det som dock var mest populärt var stationen där scouterna fick lära sig att löda genom att bygga en liten batteriprovare. Även på söndagen hördes ljudliga önskemål att få löda när SM4MOZ/Lasse återkom.
Ej att förglömma,
Heder åt kockarna!
som försåg och med god mat i stora lass.
Närvarande amatörer var:

SM4MOZ / Lasse, SA4BES/Tomas, SA5YLB/Magdalena,  SA4ABH/ Mattias, SA4AVV/Jesper och SM4LRA/Christer

Stationsplats för PSK på 20 meter och CW på 30 meter

Två scouter i kontakt med Köpings scouter

SM4MOZ/Lasse och elever med lödövning.

Sommarhemmet i Frövi

Det var mycket givande att få vara med bland alla glada och positiva scouter och jag ser fram emot nästa JOTA 2018.
73 de SM4LRA/Christer