SSA årsmöte

ssa_arsmote2012_logo

Arrangemangen runt Föreningen Sveriges Sändaramatörers årsmöte genomfördes i Umeå 27-29 april. Föreningen Umeå Radioamatörer ska ha beröm för organisationen. Hotell och konferenslokal låg alldeles vid centrum av staden, och med bara 50 meter till flygbussarna.

Utställningen var måttligt stor, flera firmor tycks ha tyckt att det var för långt bort, medan andra tyckte sätta värde i att få träffa fler amatörer från landets norra delar.

Föredragen var genomgående mycket intressanta. Man kan säga att SSA årsmöte är ett av få tillfällen att lättsamt få tillgång till efterutbildning som radioamatör. Efter att ha lyssnat på Kjell Hansson Mild tala om risker med trådlös telefoni kanske jag får bli bättre på att använda headset. På föredraget om att göra QTC hettade det till då en person engagerade sig starkt för att materialet borde redigeras på annat sätt. Tilman, SM0JZT, informerade som i QTC om tekniken för SDR på ett utmärkt sätt. Hans, SM3GDT, berättade om D-star på ett engagerat sätt, så till den grad att undertecknad senare beställde hem en D-STAR station. Tyvärr går det inte att besöka alla föredrag.

Sedan följde en intressant workshop angående ferritkärnor och avstörning, ledd av Michael, SM0EPX, och Tom, SM2DJK. Med hjälp av en datoransluten miniVNA mättes olika lindningar runt ferriter i avstörande filter. Själv fick jag möjlighet att mäta upp mitt hembyggda högpassfilter för TV-avstörning. Värdena var inte optimala för filtrets konstruktion. Sannolikt har jag satt spolarna för nära varann, så de påverkar varandra. Trots det är filtret tillräckligt bra för mina behov, men man slås åter av ordspråket ”Att mäta är att veta”.

Årsmötet var snabbt avklarat. Protokollet finns utlagt på SSA:s hemsida. Motionen som behandlades gällde subtonssystem för repeatrar, som enligt beslut i IARU ska vara infört senast 2014. Enligt förslaget som också tillstyrks av SSA ska den primära subtonen i fjärde distriktet vara 74,4 Hz, och i femte distriktet 82,5 Hz. Förslaget innehåller alternativ i de fall subtonen redan används i närheten. På Internet kan man läsa att det redan finns repeaterägare som ändrat efter de nya rekommendationerna.

För foton, se Fotoalbumet.

Mats /SM4EPR