SM4IVE omvald som distriktsledare

Lördag 9 april genomfördes distriktsmöte i Falu Radioklubbs stuga på Dalregementet i Falun. Om det var vårens ankomst eller något annat är okänt, men antalet deltagare uppgick bara till 16 stycken. SM4IVE omvaldes för en ny tvåårsperiod som distriktsledare. SM4DQE med hustru besökte också mötet, så att en del QSL kunde delas ut. Till Lindesberg fanns kort för SK4EA, SM4BSI, SM4DYQ, SM4EPR, SM4FZW och SM4LRA. Provförrättning sker numera med distriktsledaren eller av honom utsedd funktionär närvarande,  utöver provförrättaren. Som framgått på SSA:s hemsida är PTS tillsynsärende inte avslutat ännu. Instegslicens till amatörradio blir en het fråga på SSA årsmöte.

Efter distriktsmötet hade radioklubben ett repeatermöte som uppföljning till ett möte man haft i december. Ett förslag till förändring i SSA repeaternorm hade skickats in, och svar hade nu kommit från SSA att man ändrar en viktig punkt. Ändringen innebär att aktivering av repeatrar kan ske med 1750 Hz, subton eller DTMF. Man har tagit bort passagen att 1750 Hz ska fasas ut som aktiveringsmetod. En ny rekommendation är att repeater som öppnas enbart med subton, bör sända ett talmeddelande med ID och aktuell subton om den tar emot en 1750 ton.

Distriktsmöte