FieldDay Väst

Er webredaktör (SM4EPR) har varit på loppis och fieldday på Tånga Hed i Vårgårda. En trevlig tillställning. Några maströr och ett batteri bärgades för hemtransport. Så nu blir det fortsatt kraft till QRP-stationen i stugan, och möjlighet till extra höjd på antennerna vid radiosamband. Ett par bilder på häftiga mobilantenner för 80 och 150 meter, baserade bland annat på metspön från Biltema:

mats kamera 007mats kamera 008

På fieldday måste man ju också köra radio (eller?), så upp med glasfibermasten med hembyggd G5RV. Hmm, störningar på både 80 och 40 meter från järnvägen, men på 20 meter kördes HA7UL/M som aktiverade ett naturområde enligt WFF. Från huvudstationen 8S6FD trotsades störningarna på 80 meter med tre QSO:n.  På lördag eftermiddag gjordes ett intressant besök på den lokala radioklubben, SK6DZ. Där hade vi trevliga diskussioner med klubbmedlemmar i en mycket fräsch och ändamålsenlig lokal.

HF-schacket, VHF-schacket är utanför bild till vänster