DXCC

DXCC-diplomet utges av den amerikanska amatörradioföreningen ARRL. Det gäller att köra så många länder i världen som möjligt. ARRL har en egen definition av vad som är länder. Det är inte bara världens stater som räknas, utan också områden som ligger tillräckligt långt bort från “moderlandet” för att ARRL ska klassa det som eget land. Åland är ett exempel på en region med tillräckligt mycket självstyre för att ARRL ska klassa det som eget land. Det är ett nöje för många att samla på de olika länderna i världen. På ARRL:s lista finns 340 länder. Hur många som kontaktats från vår radioklubb är okänt. 1991 hade vi uppvisat QSL-kort från 225 länder för ARRL. 100 bekräftade länder krävs för att få grunddiplomet, sedan kan man lägga till stickers för olika nivåer. En snabb genomgång av en osorterad hög med QSL-kort från klubben visar drygt 30 ytterligare länder att lägga till våra tidigare 225. Förmodligen finns det fler kort i gömmorna. På kommande månadsmöte kan vi besluta om vi ska fortsätta delta i DXCC-programmet och bekosta en uppdatering av vårt resultat.

DXCC_Century_Award_333_X_220