Rapport från DX/Contestmöte

Er webredaktör SM4EPR blev tyvärr sjuk när finska DX- och finska contestklubben hade seminarier på M/S Mariella vid kaj i Stockholm i slutet av januari.

Vår medlem i förskingringen, Ronny, SM7RRF, har i alla fall skickat en rapport:

“Det var helt klart intressant att besöka, även om det var varierande nivå på föredragen.

Passar det in i kalendern åker jag nog dit nästa år med. Det var fullspäckat schema hela dagen, jag hade trott och kanske hoppats på lite mera mingelmöjligheter under dagen, men visst med svenskar och finnar i samma rum blir det kanske inte så snacksaligt, hi! Middagen i land efteråt med svenskarna var riktigt trevlig.

Förmiddagens tema var i dx-riktning och eftermiddagens i contest-riktning. Contestdelen handlade en hel del om WRTC, både senast i USA och den kommande i Tyskland. Sedan var det en hel del intressanta tankar om hur internet integreras mer och mer i contesting, och hur contestprogrammen går mot att mer och mer med hjälp av information från cluster och skimmers kunna förutsäga både anropssignal och meddelande från motstationen.

Nya DX-summit presenterades också, snyggare och mer utökade funktioner, men jag är ändå inte jätteimponerad. Själva kärninnehållet som intresserar mig mest är detsamma, även om filtreringsmöjligheterna faktiskt blivit mycket bättre.

Jag har använt DX-Heat en hel del, där finns en kul funktion med koppling till en WEB-SDR-mottagare så användaren kan koppla in sig på en mottagare och kanske höra dx-et där.

Fusk kan jag hålla med om att det blir ifall det används fel. Kul om man bara vill höra hur det låter någon annanstans.”

Så långt meddelandet från Ronny. Ronny har för övrigt en egen sida på https://sm7rrf.wordpress.com/