Aktiviteterna drar igång

Nu när vi kommit halvvägs in i augusti blir det mer regelbundna aktiviteter på radioklubben igen. Det har i och för sig varit folk där de flesta av sommarens tisdagar, men nu börjar säsongen närma sig när det lämpar sig för inomhusaktiviteter. Denna tisdag var det gräsklippning på programmet. Eftersom vi var många att dela på detta, och Lasse gjorde grovjobbet med åkgräsklippare så blev det gott om tid till samspråk, till exempel för utvärdering av sambandsuppdrag.

Vi har problem med en störning som täcker 80 metersbandet. Vi kunde denna kväll konstatera att de inte kommer från vår egen utrustning, då den fanns kvar även när huvudströmmen till stugan bryts. Återstår närmare analys av omgivande miljöer.

Under sommaren har det varit relativt svaga konditioner på kortvågsbanden och begränsat med aktivitet. Nu börjar det repa sig både med det ena och det andra. I kväll fick vi en kort kontakt med expeditionen till ögruppen Komorerna med anropssignalen D64K. Detta var möjligen ett nytt land för klubbstationen. Expeditionen är igång till 21 augusti. Fler expeditioner följer under hösten, så det är bara att hänga på.

d64k_336x2801