Rapport från Vansbro
Höstens distriktsmöte genomfördes på hög nivå, cirka 500 meter över havet) på Hunflen utanför Vansbro. Där har Västerdalarnas Amatörradioklubb, SK4WV, sin klubbstuga, och bredvid står toppstugan som användes för mötet. Utsikten är magnifik, och det är ett underbart radioläge. Från Lindesbergs Radioklubb
Läs merNy funktionär för utgående QSL
Eric, SM6JSM, meddelar på SSA:s hemsida att han från den 1 november tar över arbetet med utgående QSL. Detta efter Janne, SM5DJZ, som skött sysslan med bravur i många år.

Full aktivitet på Öppet Hus
Olika aktiviteter förekom på öppet hus på Radioklubben ikväll. På kortvågen var det fina konditioner och vi fick kontakt med Usa, Canada, Sao Thomé (utanför Afrika) och Antarktis. På stationen i Antarktis var operatören en svensk forskare. Diskussioner och arbete runt CW-övningsprogram kablage för digital
Läs merHjälpande radioamatörer i Karibien
Radioamatörer i USA och Karibien har haft fullt upp senaste tiden för att stötta samhället med radiokommunikation i samband med orkanerna som dragit fram där. Efter orkanen Marias framfart på Puerto Rico rekryterade Amerikanska Röda Korset genom den amerikanska amatörradioföreningen ARRL 50 operatörer som nu
Läs merRally Rikspokalen
Lördag 7 oktober körs bilrallyt Rikspokalen norr om Örebro. Radioklubben SK4TL svarar för säkerhetssamband via radio. Lindesbergs Radioklubb bidrar med två operatörer och reserv.

SAC SSB 14-15 oktober
SSB-delen av Scandinavian Activity Contest går 14 oktober 14.00 till 15 oktober 14.00 på kortvåg. Planer finns att aktivera SK4EA, radioklubbens station, i någon utsträckning. Är du intresserad av att delta, hör gärna av dig till SM4EPR för samordning.
Läs mer
JOTA med 8S4SP i Frövi
Förutom SK4EA i Nora som tidigare annonserats här, så kommer JOTA 20-22 oktober också att köras i Frövi av scouter och klubbmedlemmar med signalen 8S4SP. Om du kan bidra som operatör kontakta SM4FZW när det gäller Nora, och SM4MOZ när det gäller Frövi.
Läs mer
Digital trafik på SK4EA
Tisdag 19 september hölls en temakväll på ämnet digital trafik på radioklubben. Uppslutningen var stor. Avsiktligt hade inte programvara och dator testats, för att vi gemensamt skulle ta oss igenom detta. Programvaran WSJT-X laddades ner och installerades. Det visade sig vara full aktivitet på kortvågen.
Läs merAntennproblem
Det har varit problem med antennerna för närradion. Med hjälp utifrån har antennerna inspekterats. Det ser ut som åskan har härjat i matningsdosan! Antennen med matningsdosa har tagits ner för renovering, och ersatts med annan likadan antenn under tiden.
[caption id="attachment_3197" align="alignleft" width="225"]
Läs mer
