Årets JOTA genomförd

Återigen har Lindesbergs Radioklubb hjälpt scouter under årets JOTA/JOTI helg med att skapa kontakter över radion. I Södra Lövåsen utanför Lindesberg upprättade vi två kortvågsstationer och en VHF-station. Anropssignalen SK4EA användes. 20 scouter och en dryg handfull ledare från länet deltog i aktiviteten. Vi erbjöd telegrafiövning, telefoniprat med andra scoutstaioner och digital trafik. I Frövi erbjöds scouter i Equmenia aktiviteter vid den upprättade stationen 8S4SP. Allt avlöpte programenligt. Det var sista året som det fanns möjlighet att utan byråkratiskt krångel (Läs: särskilt tillstånd) använda högre effekter för en säker kommunikation. Från första november kräver PTS tillståndsansökan för hög effekt, vilket då kan krävas en ny varje år, eftersom platsen för aktiviteten varierar.

/Mats SM4EPR

Radiorummet i Södra Lövåsen. SM4MPC och SM4FZW.

Comments are closed.