Rapport från Vansbro

Höstens distriktsmöte genomfördes på hög nivå, cirka 500 meter över havet) på Hunflen utanför Vansbro. Där har Västerdalarnas Amatörradioklubb, SK4WV, sin klubbstuga, och bredvid står toppstugan som användes för mötet. Utsikten är magnifik, och det är ett underbart radioläge. Från Lindesbergs Radioklubb deltog undertecknad, SM4EPR med Gunilla, SM4PFA. Uppslutningen var inte den bästa, bara 12 deltagare räknades in. Stämningen var det dock inget fel på, och förtäringen var utmärkt.

Radiokonditionerna denna helg var inget vidare på kortvåg, men jag lyckades ha en kontakt på 40 meter från klubbstationen med DL5DXS/P, så att han nu kunde bokföra Vansbro Kommun för sitt samlande av svenska kommuner.

Mötet leddes av vår distriktsledare, Lars, SM4IVE. Intressanta punkter fanns. Bland annat diskuterades utbildning. I dagsläget är det bara känt att två klubbar i fjärde distriktet anordnar grundutbildning i amatörradio, Lindesberg och Falun. Under föregående vinter har intresserade från andra håll hört av sig angående kurs, och tyvärr fått besked att det inte finns i trakten där de bor. Möjligheten att ordna utbildning via Skype eller andra internettjänster diskuterades.

Radiosambandet vid Vansbrosimningen sköter Västerdalaklubben numera med stöd av inhyrda DMR-stationer, 80-100 stycken. Det är många meddelanden som överförs via radio vid detta arrangemang. Precis i helgen hade dessutom en DMR-repeater i 70 cm bandet satts igång. Falu Radioklubb, SK4AO, håller förutom hög aktivitet i de så kallade NAC-testerna (aktivitetstesterna på frekvenser från 28 MHz och uppåt) på med bygge av ny mastvagn. I Rättvik har landmärket kortvågsantennen vid klubbstationen i gymnasieskolan plockats ner då den hade lossnat från fästet. Från Lindesberg intresserade redogörelsen angående temakvällar i samverkan med Vuxenskolan.

Undertecknad, SM4EPR, som är sammankallande i valberedningen i fjärde distriktet påminde om att det är val av distriktsledare våren 2018, på vårens distriktsmöte. Synpunkter och förslag inför detta är välkomna till valberedningen. Förutom Mats, SM4EPR, sitter också Bo, SM4SEF, och Jan, SM4HFI, i valberedningen.

Efter mötet serverades lättare lunch. Lars, SM4IVE, visade bilder och berättade om hur han byggde och reste sin 13 meter stora parabol för månstudstrafik med mera.

I oktober firar radiofyren SK4MPI 50 år. Den kom alltså i drift 1967, och har varit till mycket stor nytta för de som trafikerar 144 MHz bandet. Jan, SM4HFI, hade med sig en miniutställning med bilder, fyrdelar och dokument från verksamheten. Efter att ha avlyssnat fyren ett otal gånger och från olika platser i vårt land, så är det intressant att se mer av vad som finns ”bakom kulissen”. Numera är ju fyren heltransistoriserad med praktiska styrfunktioner och ny modulation, PI4. Läs mer om denna på https://rudius.net/oz2m/ngnb/pi4.htm .

/Mats SM4EPR

Klubbstationen hos SK4WV