QSL med ansvar

Under lång tid har Internationella amatörradioföreningen, IARU, haft som policy att utväxlandet av QSL-kort är den slutliga artigheten efter en amatörradiokontakt. Efter en motion från den engelska amatörradioföreningen, RSGB, diskuteras det nu att ändra policyn till att skicka QSL med ansvar. Det innebär i princip att QSL som mottagaren önskar skickas, och i övrigt kan man avstå från att skicka QSL. Beslut kommer att fattas i september, på IARU Reg I konferensen.

I praktiken är det lämpligt att när radiokontakten genomförs klargöra om QSL ska utväxlas eller ej. Om detta inte görs kan man genom att titta på internet, till exempel qrz.com eller om stationen har någon egen hemsida, ofta se om det är en station som utväxlar QSL eller inte. Många stationer, särskilt rara DX, evenemangsstationer och expeditioner, erbjuder möjlighet att begära QSL online, via internet. OQRS betyder Online QSL Request System. Detta väljer de oftast för att de inte har intresse av att få en mängd QSL till sig, men skickar till de som så önskar. ClubLog har OQRS-möjlighet för anslutna stationer. När det gäller DXCC- och andra ARRL-diplom finns LotW, Log of the World för elektronisk bekräftelse av genomförda kontakter.

/SM4EPR